jak gadać żeby się dogadać

Jak w szkole językowej gadać, żeby się dogadać? Poznaj style myślenia FRIS® – wpis gościnny Sandry Martynów

Pisząc to zdanie niemal zobaczyłam jak co drugą twarz czytelnika artykułu pokrywa grymas zdumienia typu – „no jak to? Przecież my – w szkołach językowych specjalizujemy się w nauce porozumiewania się! I to jeszcze w językach obcych! Na tym polega przecież nasza praca”.

Nie mniej –  ja nie o tym.

Chcę zwrócić Twoją uwagę na dużo szerszy zakres komunikowania się. Prowadząc bowiem szkołę językową, zarządzając takową czy też pracując w niej jako lektor, metodyk, sekretarka czy menadżer nie da się uniknąć komunikacji miedzy sobą, jak i porozumiewania się z rodzicami uczniów (jeśli uczymy dzieci czy nastolatki)

Gdy prowadzę warsztaty ze skutecznej komunikacji zaczynam od przypomnienia uczestnikom, że to co najlepsze a zarazem najtrudniejsze w tej pracy to fakt, że przede wszystkim jesteśmy ludźmi i pracujemy z ludźmi. Mamy przyzwyczajenia, dobre i gorsze dni, swoje ulubione metody pracy oraz takie zadania, za którymi nie przepadamy i które najchętniej delegowalibyśmy na kogoś innego. Sęk w tym, że często nie ma na kogo – lub co gorsza – ktoś deleguje je na nas ☹ Do tego dzwoni zaniepokojony postępami dziecka  rodzic a kolejne dwie osoby czekają na rozmowę w korytarzu.

Brzmi znajomo? Ano właśnie…

Jak w tym nie zwariować?

Po pierwsze – poobserwuj swój sposób pracy oraz komunikowania się z innymi. Przyjrzyj się do jakich zadań rzucasz się z ochotą, z kim najbardziej lubisz pracować oraz co Ciebie irytuje. Zastanów się dlaczego tak się właśnie dzieje. Co dzięki poszczególnym zachowaniom zyskujesz, a co być może tracisz. Jeśli masz czas daj sobie kilka tygodni na taką obserwację. Jeśli jednak nie masz czasu lub potrzebujesz efektów na już – skorzystaj z dostępnych na rynku narzędzi. Jednym z nich jest badanie stylów myślenia i działania FRIS®

Lubię i rekomenduję to narzędzie z kilku powodów. Jednym z kluczowych jest fakt, że FRIS ® to produkt polski – stworzony w oparciu o wyniki polskich badań. Stale jest rozwijany i dopasowywany do polskich realiów. Jest to również narzędzie proste i praktyczne. W przystępny i zrozumiały sposób wyjaśnia jak ludzie podejmują decyzje i rozwiązują problemy, dzięki czemu możesz szybko zastosować w praktyce swoje naturalne predyspozycje.

Jak wykorzystać FRIS ® w szkole?

Jednym z wariantów wykorzystania FRIS® do usprawnienia nie tylko procesu komunikacji, ale i współpracy jaki praktykuję we współpracy ze szkołami językowymi jest proces składający się z kilku następujących po sobie elementów.

Pierwszym z nich jest oczywiście poznanie potrzeb organizacji, ustalenie priorytetów. W czasach pandemii stał się nim choćby aspekt niejednokrotnie trudnych rozmów z rodzicami uczniów, którzy z praktykowanych do tej pory zajęć stacjonarnych przeszli praktycznie z dnia na dzień na zajęcia on-line. Nowe – wiadomo –  budzi często pytania i wątpliwości choćby o zasadność kontynuowania nauki.  Umiejętność zachowania spokoju, wysłuchania rodzica,  okazania empatii i zrozumienia okazywały się niejednokrotnie nie mniej ważne od merytorycznych argumentów przemawiających za kontynuowaniem nauki.

Gdy potrzeby szkoleniowe grupy/jednostki z jaką pracuję są już zdefiniowane przechodzimy do praktycznej części procesu. W tym miejscu uczestnicy najczęściej rozwiązują indywidualne badanie FRIS ®.

Indywidualne badadnie FRIS ®

Korzyści z poznania swego stylu i myślenia jest co najmniej kilka. To przede wszystkim szansa na lepsze wykorzystanie twego naturalnego potencjału. FRIS® nie tylko diagnozuje Twoje predyspozycje, ale i daje wskazówki mówiące o tym jak skutecznie komunikować się z innymi oraz w jaki sposób skutecznie podejmować codzienne wyzwania. Ze swego indywidualnego raportu FRIS® dowiesz się również w jaki sposób preferowany i praktykowany przez Ciebie sposób działania jest odbierany przez innych. Dowiesz się też jakie role i typy działań są dla Ciebie najbardziej naturalne oraz zrozumiesz dlaczego dotychczasowe wykonywanie pewnych zadań mogło stanowić dla Ciebie trudność.

Lubię gdy zespół, z którym pracuję nad usprawnieniem procesu komunikacji decyduje się nie tylko na wykonanie badań indywidualnych FRIS® wraz z sesją dedykowaną omówieniu raportu, ale i na warsztat, w którym uczestnicy doświadczają czym są sposób myślenia i sposób działania, oraz odkrywają w sobie cechy poszczególnych stylów wraz z potencjałem jaki dla osoby i dla organizacji z tego faktu płynie. Nie sposób nie wymienić korzyści zawodowych jakie daje poznanie swego sposobu myślenia i działania.

FRIS® opisuje wręcz w jakiego rodzaju pracę najchętniej się angażujesz i gdzie osiągasz najlepsze efekty. W związku z faktem, że rozmowa z osobą o innym sposobie myślenia może być dla Ciebie jak rozmowa z osobą posługującą się zupełnie innym językiem – FRIS® daje Ci praktyczne wskazówki jak dogadać się z osobą o każdym stylu myślenia. Dowiesz się na co zwracać szczególną uwagę, jakich sytuacji unikać oraz jak budować wypowiedzi.

Korzyści z FRIS ® dla Twojego zespołu

FRIS® daje również możliwość stworzenia raportu zespołowego, który pomaga w takim dopasowaniu osób do zadań aby każdy mógł wykorzystać swoje najlepsze strony w procesie. Raport szczegółowo omawia potencjał i zasoby zespołu w 6 ważnych dla działania zespołu kategoriach jakimi są: określanie celów i rezultatów jakich członkowie zespołu oczekują, sposobów w jakich zespół zdobywa i interpretuje informacje oraz następnie jakie decyzje i wybory podejmuje na ich podstawie. Raport traktuje również o tym w jaki sposób poszczególni członkowie zespołu włączają innych w swoje działanie, jak wyrażają swoje stanowisko a także jak działają w obliczu trudności.

Uzyskana w ten sposób wiedza jest nie tylko źródłem „ochów” i „achów” typu – „aha! To dlatego ja reaguję tak i jest mi to naturalne a Ciebie to irytuje”  bo i równolegle do tego FRIS® jest bazą do refleksji. Może stać się też początkiem procesu poszerzania kompetencji własnych i zespołu a co za tym idzie ulepszeniu i usprawnieniu codziennej Twojej pracy.

O autorce

sandra martynów

Sandra Martynów – dyrektor zarządzająca i trener w Pracownia Rozwoju Osobistego „Dla Ciebie”. Trener stylów myślenia i działania FRIS ®, trener komunikacji opartej na empatii. Trener mentalny i trener biznesu. Praktyk planowania finansowego. Prowadzi warsztaty z zakresu efektywnej komunikacji, usprawnienia funkcjonowania zespołów, podnoszenia efektywności pracy oraz optymalizacji procesów. To również autorka programów szkoleniowych „Akademia finansów osobistych” oraz „Akademia finansów małego przedsiębiorstwa”.

Autorka i współautorka kilku książek – w tym : „Niezbędnik Finansowy. Jak dogadać się z pieniędzmi i żyć z nimi w zgodzie”.

Autorka artykułów z zakresu praktykowania edukacji finansowej w szkołach publikowanych w Dziale „Rozmowy o finansach” w magazynie SYGNAŁ

Znaleźć ją w sieci można pod adresem jej strony – www.sandramartynow.pl – lub na FB.

UWAGA, BONUS! PREZENT OD SANDRY!

Jeśli rozważasz przeprowadzenie badań FRIS dla siebie lub w swoim zespole, Sandra ma dla Ciebie darmowe 15 minut konsultacji telefonicznej! Ale to nie wszystko! Jeśli już zdecydujesz się na badania, otrzymasz je od Sandry z 10% rabatem! WOW! Wszystko to na hasło „METODYKA JĘZYKA”.

Chcesz dowiedzieć się więcej o tym kim jestem i co robię – przeczytaj więcej w zakładce O MNIE. Wpadnij też na mojego facebooka – tam zawsze znajdziesz najświeższe informacje!

Przeczytaj inne moje artykuły: