#METOtip - zbiór wskazówek dla lektorów
#METOtip pojawia się cyklicznie na mediach społecznościowych Metodyki Języka. Stworzyłam je, aby pomóc Ci prowadzić jeszcze lepsze zajęcia i zainspirować Cię moimi prostymi, ale skutecznymi i sprawdzonymi metodami. Bierz, ile chcesz!
#METOtip 1 - Ogarniamy 'Apples and Bananas'
Pracujecie z przedszkolakami lub młodszymi dziećmi? Śpiewacie piosenki? To na pewno znacie hit Super Simple Songs „Apples and Bananas”. A lubicie?
Heh! No właśnie! To bardzo podchwytliwa piosenka, wiele razy spotkałam się z zarzutem, że uczą dzieci niepoprawnej wymowy… tymczasem moim zdaniem to znakomite narzędzie do pracy nad dźwiękami, rozróżniania samogłosek, czytania globalnego i kreatywności. Faktycznie, samo zaśpiewanie i porzucenie tematu niewiele wniesie, dlatego polecam przygotować się do tej aktywności.
Jak to zrobić?
Przede wszystkim upewnij się, że Twoi uczniowie znają alfabet i dźwięki – to Twój punkt wyjścia! Dopiero potem możesz w ogóle myśleć o wprowadzaniu piosenki.
Popodstawiajcie sobie na sucho nowe dżwięki pod APPLES and BANANAS – pamiętaj, że piosenka eksperymentuje z długimi samogłoskami. Wykorzystaj do tego proste plansze i mini karteczki z literkami – przykładowe znajdziesz na jednym z moich zdjęć. Pamiętaj o color-codingu! Znacznie ułatwi wam pracę. Po prostu nałóż karteczkę z nowym dźwiękiem w odpowiednim miejscu – easy and fun! Świetna poznawcza aktywność wymagająca głębokiego przetwarzania informacji 🙂
Mamy to? Możecie więc zabrać się za śpiewanie! Ale, ale! Radzę Ci zrezygnować ze strony wizualnej piosenki – obejrzyjcie sobie teledysk raz, for fun, ale raczej nie rób z tego zwyczaju. Dzieci skupią się albo na filmiku, albo na podstawianiu dżwięków – nie dadzą rady zrobić wszystkiego na raz! 😉
#METOtip 2 - Exit tickets
Czy wiecie czym są EXIT TICKETS?
W skrócie – to prosty i rewelacyjny sposób na zakończenie zajęć, który pozwoli Ci także otrzymać informację zwrotną od Twoich uczniów. Polega na stworzeniu „biletów”, które mogą przybrać różną formę, zawierających pytanie, małe zadanie albo coś do wyboru dla uczniów, odnoszące się do lekcji. Bilety wcale nie muszą być papierowe!
Co to może być?
✔ kartka ze zrywkami – uczniowie zrywają paski, na których z tyłu znajdują się słówka z lekcji; ich zadaniem jest przetłumaczenie ich
✔ karteczki z emoji do wyboru – kursanci zaznaczają jak czują się po dzisiejszej lekcji i piszą, co sprawiło im największą radość/trudność (mój wybór!)
✔ karteczki post-it – uczniowie wypisują na nich jedną rzecz, którą najlepiej zapamiętali po dzisiejszych zajęciach
✔ tablica i mazaki – przed wyjściem uczniowie zapisują na narysowanej skali 1-10 jak czują się po zajęciach
✔ flashcardy przy drzwiach – przed wyjściem z sali uczniowie ustawiają się w kolejce i z rąk nauczyciela losują jeden flashcard z dzisiejszej lekcji; zadaniem jest ułożenie z nim zdania – komu się uda, przybija piątkę i wychodzi z sali
#METOtip 3 - Forced copy w google
Zdarza wam się, że czasem wysyłacie komuś jakiś plik albo udostępniacie go publicznie? No i prosicie „zanim zedytujesz zrób sobie kopię”, ale i tak znajdzie się ta jedna (albo dziesięć) osób, które zapomną i Twoja kopia-matka zostaje zedytowana na amen… 🙈
Dzisiaj mam na to super-duper proste rozwiązanie. „Forced copy” pozwoli wam wymusić na otwierającej link osobie stworzenie kopii. 🦸
Wszystko w zaledwie 4 krokach:
Krok 1: Stwórz swój plik google, którym chcesz się podzielić (działa na wszystkich plikach – docs, arkusze, prezentacje, formularze, jamboardy etc.)
Krok 2: udostępnij go (wystarczy, że wybierzesz opcję „osoby, które mają link”, pamiętaj aby dać im możliwość edycji)
Krok 3: spójrz na pasek adresu. Zmień końcówkę „edit” na „copy”
Krok 4: skopiuj adres, wyślij go lub udostępnij, a następnie śpij spokojnie! Twoja kopia-matka jest bezpieczna!
Chcesz się przekonać, czy działa? Proszę, to mój link „forced copy”: https://docs.google.com/document/d/164-Pcg-TtYKt4Tl41Hy1c4y0kDjJFrfnyUy7elb9xyg/copy
#Metotip 4 - Co zamiast flashcardów?
Jestem pewna, że KAŻDEMU chociaż raz zdarzyło się zgubić/zapomnieć/zapodziać flashcardy… Wiecie, co się wtedy dzieje, co nie?
Dlatego dziś 5 pomysłów na poradzenie sobie z takim oto mini kryzysem:
✔ wykorzystaj napisy – po prostu użyj papieru i na szybko napisz na kawałkach nazwy swoich flashcardów. Trochę zmodyfikuj swoje gry, a Twoja lekcja nawet na tym zyska!
✔ wykorzystaj tablicę jako rozgrzewkę – napisz na tablicy słówka i poproś swoich uczniów, aby w ramach rozgrzewki narysowali ich znaczenie na tablicy. Możesz na szybko cyknąć zdjęcia telefonem i… masz już e-flashcardy w formie zdjęć.
✔ na szybko wrzuć obrazki w google slides lub powerpoint. Gorąco polecam pierwszą opcję, szczególnie przy braku czasu – obrazki wyszukasz za pomocą wbudowanej wyszukiwarki
✔ użyj innej, gotowej gry którą posiadasz – bingo, memory, piotrusia itp. Je także możesz podstawić pod inną grę, której potrzebujesz np. kółko i krzyżyk
✔ zastąp słówko z karty gestem lub ruchem – w ten sposób także możecie bawić się w wiele fajnych gier, przede wszystkim ruchowych
No i na koniec… ja wiem, że brak flashcardów potrafi rozwalić każdą, nawet najlepiej zaplanowaną lekcję. Uszy do góry, zachowaj spokój i… poprowadź kolejną świetną lekcję!
#METOtip 5 - Mikołajkowa choinka
Dzisiaj kilka pomysłów na ubieranie choinki – online i offline – tak, by wyciągnąć z niej wszystkie językowe smaczki.
✔ ubierzcie żywą/sztuczną/plakatową choinkę w klasie i potrenujecie przyimki – możesz wydawać uczniom polecenia, gdzie przywiesić określone ozdoby
✔ wykorzystaj handout i poproś uczniów o stworzenie własnej choinki przy pomocy różnorodnych technik plastycznych – ćwiczcie czas present continous opisując kolejne kroki (Now we are gluing the lights etc.)
✔ na choince zawieście flashcardy (w pomniejszonej wersji) – świetne narzędzie do powtórki – uczniowie mogą je wieszać, tworząc przy okazji zdania lub tłumacząc słówka
✔ choinka online – bardzo proszę! Wykorzystaj: https://www.topmarks.co.uk/christmas/decorate-tree i poproś uczniów o stworzenie własnej choinki na swoich urządzeniach. A potem porównajcie je i omówcie. Uczniowie mogą też dekorować choinkę wg Twoich instrukcji (moją znajdziesz w tle grafiki)
✔ coś dla starszych? – zawieś na choince sympatyczne pytania, conversation starters lub egzaminacyjne porady czy zabawne zagadki – świetny pomysł na rozgrzewkę lub zakończenie zajęć. W przypadku porad egzaminacyjnych, uczniowie mogą zabrać je do domu 😉
#METOtip 6 - Zrób sobie takie dymki!
Posiadanie takich dymków sprawi, że zawsze ale to zawsze będziesz w stanie wymyślić coś ad hoc na swoje zajęcia. Prawdziwy game changer I, nie, nie przesadzam.
Jak sobie takie dymki zorganizować? Prosta sprawa! Drukujesz templatkę z pustym kolorowym dymkiem lub rysujesz odpowiedni kształt na kolorowym papierze. Laminujesz. Wycinasz. Masz🙂 Zdjęcie moich własnych wrzucam w komentarzu!
Największą zaletą takich dymków jest to, że można po nich pisać mazakiem do tablicy, a następnie raz-dwa je wyczyścić suchą chusteczką. Magia!
No ale do brzegu… do czego dymki Ci się przydadzą?
– do pytań na rozgrzewkę – możesz je napisać tuż przed zajęciami albo nawet w trakcie razem z uczniami
– Do dialogów – możecie wówczas zrobić super „komiksową” sesję fotograficzną
– Do kategoryzowania – w czerwonej zapisujemy czasowniki, w niebieskiej rzeczowniki, w Zielonej przymiotniki etc.
– Do łączenia w pary- szybkie „pisane” memory z połówek słów? A może do połączenia pytania I odpowiedzi?
#METOtip 7 - Świąteczne piosenki 2.0
Dziś w METOtipie chcę wam napisać kilka słów o ŚWIĄTECZNYCH PIOSENKACH. Macie jakieś swoje sprawdzone patenty na przebrnięcie przez ten obowiązkowy punkt świątecznego programu? Oto moje:
✔ ŚWIĄTECZNE KARAOKE – mnóstwo piosenek w świątecznym klimacie w wersji karaoke znajdziesz m.in. na youtube czy na ising.pl (ta druga opcja umożliwia nagranie się!)
✔ ZABAWA Z TEKSTEM – dla tych co śpiewać lubią znacznie mniej, proponuję niesmiertelny lyricstraining, gdzie w czasie rzeczywistym możecie wspólnie uzupełniać tekst – do wyboru forma quizu lub uzupełniania, na czterech poziomach zaawansowania
✔ TAŃCZCIE, MOJE RENIFERY – sprawdza się przede wszystkim wśród młodszych uczniów – stwórzcie swój własny taneczny układ do jednego ze świątecznych hitów. A potem koniecznie nagrajcie z tego teledysk! Na media społecznościowe będzie jak znalazł!
✔ JAKA TO MELODIA – świąteczna wersja znanego teleturnieju z pewnością zrobi robotę również u was. Nie zapomnij tylko o aspekcie językowym i odśpiewaniu kilku znanych kawałków!
✔ OBRAZKOWO – przygotuj ilustracje przedstawiające wydarzenia z piosenki i poproś uczniów o dopasowanie ich do świątecznych hitów, wraz z uzasadnieniem✔ TRANSLATORZY – przetłumacz pojedyncze wersy lub większe fragmenty piosenek na język polski i poproś swoich uczniów o poprawne zidentyfikowanie angielskich odpowiedników – świetnie wychodzi w drużynach, szczególnie wśród starszych lub dorosłych uczniów