zarabiaj 12 miesięcy w roku

Zarabiaj przez 12 miesięcy w roku! Sposoby na dochód w martwych okresach.

Szkoły językowe to dość specyficzny biznes. Patrząc z boku wydaje się, że nie ma słabych punktów – niemal gwarantowany stały dopływ klientów (w końcu wszyscy uczą się języków), abonamentowy model płatności i możliwe do kontrolowania koszty. Z drugiej jednak strony większość szkół pracuje w systemie semestrów lub roku szkolnego, co oznacza, że nie prowadzi zajęć przez średnio 2-3 miesiące w roku! A jeśli dodamy do tego jeszcze dodatkowe dni wolne, które pojawiają się w roku (długie weekendy, przerwy świąteczne, ferie zimowe…) może okazać się, że ta liczba znacząco wzrośnie. Brak zajęć często równa się brakowi dochodów! Co z tym zrobić?

Dobra wiadomość jest taka, że można zabezpieczyć się przed spadkiem dochodów w przestojowych miesiącach. Wymaga to planowania i strategii, która będzie zarówno dochodowa, jak i pasująca do profilu Twojej szkoły.

Dlaczego warto wprowadzić “pracujące” lato?

1. Dochód

Od razu zaznaczam, że to nie zawsze musi się opłacać! Może okazać się, że w Twojej sytuacji koszty uruchomienia lokalizacji i prowadzenia jej obsługi przewyższy potencjalny zysk! Zacznij od liczenia! W zdecydowanej większości, szkoły mają jednak koszty stałe, które ponoszą przez cały rok. Dlatego KAŻDY przychód będzie istotny!

2. Twoi pracownicy mają pracę, a ty stajesz się wiarygodnym pracodawcą

O ile nie zatrudniasz wyłącznie studentów, z pewnością rozumiesz jak ważne jest zapewnienie pracy Twoim pracownikom przez 12 miesięcy, a nie tylko 9, czy 10. Spowoduje to, że zostaną z Tobą przez dłużej niż jeden rok szkolny i polecą Cię swoim znajomym jako kompetentnego pracodawcę!

3. Przywiązujesz klientów do swojej marki

Jeśli Twoi klienci będą wiedzieli, że zawsze masz dla nich ofertę na martwe okresy, nie będą szukali jej nigdzie indziej! W końcu ufaja właśnie Tobie, więc z chętnie wybiorą ofertę proponowaną przez Ciebie

4. Poszerzasz swoją ofertę

Dzięki rozbudowanej ofercie łatwiej znajdziesz nowych klientów (to logiczne, będą widzieli więcej korzyści dla siebie z dołączenia do Twojej społeczności. Dodatkowo puścisz w świat komunikat, że się rozwijasz! Ciągle pojawiają się nowe produkty i innowacje! A to oznacza, że warto z Tobą zostać na dłużej.

Skąd będziesz wiedzieć, że pomysł jest dobry?

Zdaję sobie sprawy, że z pomysłów, które zaproponuję Ci poniżej, za wartościowe dla siebie uznasz maksymalnie 2 lub 3. I to jest OK! Każda szkoła jest inna, i to co sprawdza się w jednej z nich, nie musi mieć przełożenia na drugą. Jak zorientować się, która ze strategii będzie najlepszym pomysłem?

  • pytaj o zdanie klientów (dzwoń, zagaduj na korytarzu… Dowiedz się, z jakiej usługi chętnie by skorzystali)
  • spytaj o zdanie swój zespół (prawdopodobnie to oni będą musieli jeden z Twoich pomysłów wprowadzić do fazy realizacji)
  • zrób ankietę (najlepiej wśród swoich klientów, również tych potencjalnych!)
  • wprowadź w życie i przetestuj (szczególnie, jeśli masz przestrzeń na popełnianie błędów, bo masz na przykład sporą poduszkę finansową)
  • podejrzyj konkurencję o podobnym profilu (jeśli innym się to sprawdza, czemu nie miałoby u ciebie? Ewidentnie jest przecież popyt na taką usługę! Wykorzystaj to i stwórz swoją wersję 2.0 tego, co ktoś już wymyślił!)

Pomysł 1 – intensywne kursy językowe

To jest propozycja, która najlepiej sprawdza się wśród dorosłych uczniów, chociaż wiem, że nie jest łatwa w realizacji. Trudno jest namówić uczniów do spędzania letnich popołudni w sali językowej, szczególnie jeśli wymagamy od nich poświęcenia trzech godzin tygodniowo przez dwa miesiące. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby trochę pokombinować z formatem takich zajęć. Osobiście uważam, że warto skrócić takie kursy np. do okresów dwutygodniowych. Klient może wtedy zdecydować, które moduły wybiera i jeszcze uda mu się zaplanować urlop. Same moduły również mogą mieć różną formę. Wypróbuj sekcje tematyczne czy funkcjonalne, i zobacz, które z nich będą najlepiej się sprzedawały.

Zalety:

  • oferujesz kontynuację kursów
  • dajesz pracę lektorom
  • masz już know-how

Wady:

  • nie wszyscy zdecydują się na kontynuację, więc staniesz przed koniecznością tworzenia nowych grup
  • jeśli nie przemyślisz dobrze formuły, może okazać się trudna do przejścia dla Twoich klientów (bo np. nie będą mogli wyjechać na urlop)

Pomysł 2 – Półkolonie dla dzieci

Przy dobrej marce i organizacji, półkolonie potrafią stać się poważną pozycją w budżecie, po stronie dochodów oczywiście. Dwa miesiące wakacji to dla wielu rodziców prawdziwe logistyczne wyzwanie pod kątem zapewnienia opieki ich dzieciom. Skoro już znają Twoją szkołę, bo są jej klientami, dlaczego mieliby nie zaufać właśnie Tobie, że dobrze zajmiesz się ich dzieckiem? Jeśli dodatkowo jesteś w stanie zapewnić w trakcie półkolonii zajęcia językowe oraz odpowiednią ilość atrakcji, nie ma powodów aby się nie udało! O organizacji półkolonii możesz również poczytać tu.

Zalety:

  • wzrost zaufania do marki Twojej szkoły
  • duży potencjalny przychód
  • okazja do znalezienia nowych klientów, którzy przyjdą na półkolonie i zostaną na kursy

Wady:

  • złożona logistyka i organizacja
  • konieczność spełnienia warunków sanitarnych i P-POŻ
  • jeśli masz niewielką przestrzeń, półkolonie wyłączą z funkcjonowania niemal całą szkołę

Pomysł 3 – Letnie warsztaty

To rozwiązanie pośrednie pomiędzy kursami letnimi, a półkoloniami. Wybranie tej opcji daje większą elastyczność, ale też mniej pewny dochód. Za to, daje możliwość przeprowadzenia dużej ilości testów, więc po roku będzie już wiadomo, co doskonale się sprzedawało, a które projekty można odpuścić.

Przykłady warsztatów:

  • warsztaty plastyczne lub DIY dla dzieci i młodzieży
  • warsztaty z fonetyki dla rodziców
  • warsztaty HOLIDAY S.O.S. dla wszystkich grup wiekowych
  • warsztaty z wystąpień publicznych i prezentacji
  • warsztaty dla lektorów spoza szkoły 
  • warsztaty teatralne (połączone z wystawieniem sztuki w języku angielskim)
  • warsztaty językowe skoncentrowane na konkretnych umiejętnościach np. z pisania
  • warsztaty metodyczne dla rodziców gier i zabaw dla dzieci
  • itd.

Zalety:

  • łatwe do przeprowadzenia
  • jeśli jeden z warsztatów się nie sprzeda, zarobisz na innym
  • niższa cena (niż np. kursów letnich) może przyciągnąć więcej słuchaczy
  • nie potrzebujesz kadry na stałe, zatrudniasz tylko do konkretnych projektów (a przy okazji być może wkręcisz do swojej ekipy wartościowe osoby)

Wady:

  • niepewny dochód
  • złożona logistyka (każde wydarzenie trzeba osobno wypromować, sprzedać, rozliczyć…)

Pomysł 4 – Wynajem powierzchni innym podmiotom

Jeśli jesteś właścicielem nieruchomości, w której znajduje się szkoła, możesz spróbować podnająć ją na “martwy okres”. W zależności od lokalizacji, powierzchni oraz funkcjonalności przestrzeni, może okazać się, że dysponujesz całkiem atrakcyjną nieruchomością na wynajem krótkoterminowy. 

Kto może być zainteresowany podnajmem na okres letni:

  • instytucje organizujące warsztaty i półkolonie
  • podmioty które prowadzą krótkoterminowe projekty np. unijne czy festiwale w twojej myśli
  • firmy potrzebujące biur na krótki okres
  • podmioty potrzebujące tymczasowej przestrzeni do przechowywania

Zalety:

  • dochód bez pracy (to prawie dochód pasywny!)

Wady:

  • możesz nie mieć wpływu na to, co dzieje się z lokalizacją w trakcie podnajmu
  • prawdopodobnie będzie trzeba “spakować” lokalizację, a następnie ponownie ją “rozpakować”
  • nie masz żadnego miejsca dla Twojej działalności na czas podnajmu

Pomysł 5 – Kontynuacja lub wprowadzenie kursów online

Jeśli udało się zrobić to w marcu lub kwietniu, prawdopodobnie część uczniów z Tobą została i wspólnie kończycie rok szkolny. Wiem, że wielu rodziców bardzo doceniła tą formę kształcenia, bo pozwala im znacząco uprościć logistykę związaną z dojazdami do lokalizacji stacjonarnej. I chociaż  wszyscy z utęsknieniem czekamy na powrót do normalności, dla niektórych uczniów online może okazać się nową normalnością. Sprawdź, czy część uczniów (szczególnie indywidualnych oraz dorosłych) nie będzie chciała kontynuować rozpoczętych kursów w okresie wakacyjnym.

Zalety:

  • masz już cały know-how i lektorów (jeśli masz już w swojej ofercie kursy online)
  • stały i przewidywalny dochód
  • możesz to rozwiązanie połączyć ze wszystkimi powyższymi

Wady:

  • konieczność zatrudnienia lektorów
  • konieczne inwestycje w sprzęt i oprogramowanie

Wszystkie powyższe rozwiązania są sprawdzone i jeśli tylko mądrze je wprowadzisz, nie ma powodu, aby nie trafiły w sedno problemu, czyli pozwoliły Ci zarabiać w trakcie martwych okresów! Rozpisz możliwe opcje, policz i przetestuj! Zapytaj o opinię swoją społeczność i sprawdź, jakie zasoby masz na pokładzie. Potem powinno już pójść jak z płatka! Kto wie, może twoja szkoła zyska drugą pełnowartościową nogę?

A Ty jakie masz pomysły na zagospodarowanie martwego okresu w Twojej szkole? Co u Ciebie działa? Czego nie polecasz, bo się nie sprawdziło? Podziel się swoimi doświadczeniami w komentarzu!