jak stworzyć profil na fakebooku

Jak stworzyć fałszywy „facebookowy” profil?

Czy nie kusiło Cię nigdy żeby użyć Facebooka do celów edukacyjnych? Ha! Jasne, że tak! To w końcu jedna z niewielu rzeczy, która sprawia, że uczniowie są naprawdę zaangażowani i chcą czytać. Może więc da się stworzyć fikcyjny profil?

Bardzo fajnie byłoby wykorzystać prawdziwego Facebooka, ale uczniowie często nie chcą w nim występować ze swojego imienia i nazwiska, zaśmiecać sobie profilu czy też dołączać do Twoich wymuszonych grup i wydarzeń. A skoro nie, to może uda się przekonać ich do projektu zgoła podobnego, ale pozbawionego wielu wad. Taki właśnie jest Fakebook, czyli fikcyjny profil przypominający popularny serwis społecznościowy!

Jest to bardzo proste narzędzie dostępne na platformie classtools.net, które pozwala na stworzenie całkowicie nieprawdziwego profilu wyglądającego do złudzenia jak profil na Facebooku. Możesz to zrobić samodzielnie, albo bez problemu zlecić jego wykonanie swoim uczniom w trakcie zajęć. Możliwości? Nieograniczone!

To, w jaki sposób to zrobić możesz zobaczyć w filmiku poniżej! Polecam, to niezwykle proste i zajmie Ci (albo Twoim uczniom) zaledwie kilka minut!

Pomysły na wykorzystanie fikcyjnych profili

A w jaki sposób możesz wykorzystać gotowy Fakebookowy fikcyjny profil? Sprawdź kilka z moich pomysłów:

1. Bio fikcyjnej postaci lub ulubionego idola

Poproś swoich uczniów o stworzenie BIO jakiejś postaci – rzeczywistej lub fikcyjnej – a następnie o opowiedzenie o niej. W ten sposób ćwiczycie umiejętności prezentacji oraz czas teraźniejszy. Wartością dodaną jest to, że każdy uczeń może wybrać postać, która jest mu bliska, co znacznie wpływa na zaangażowanie.

2. Debata

Stwórz pole do debaty dla swoich uczniów na wybrany temat – niech uczestniczą w niej różnorodne fikcyjne postaci, które stworzą Twoi uczniowie. Każdy może wybrać swoją postać i dowolnie określić jej poglądy. Temat możesz narzucić, ale możecie też poddać go pod głosowanie.

3. Ja z przyszłości

Poproś uczniów o stworzenie swoich profili z przyszłości – ćwiczcie czas przyszły opisując swoje losy – być może w ten sposób uda Ci się też wywołać w młodzieży nieco ambicji i tęsknoty za czymś ciekawym? Na pewno też dowiesz się czegoś ciekawego o ich planach na przyszłość, a być może Twoje zajęcia dopiero skłonią niektórych lekkoduchów do przyjrzenia się tematowi przyszłości?

4. Rozmowa rekrutacyjna

Samodzielnie stwórz kilka ciekawych (i różnorodnych) profili i zachęć uczniów do wyboru najlepszych kandydatów na zaproponowane przez Ciebie stanowiska pracy. Możesz też losowo przydzielić swoje profile uczniom i poprosić, aby na rozmowach rekrutacyjnych wcielili się w przypisane role. W ten sposób nie tylko przemycisz kontent językowy, temat egzaminacyjny (praca i środowisko pracy), ale też przećwiczycie ważną umiejętność społeczną jaką jest dobre wrażenie na rozmowie o pracę.

5. Guess who

Przedstaw uczniom kilka profili (stworzonych przez Ciebie lub przez nich samych), a następnie wspólnie spróbujcie przypomnieć sobie kto jakie umiejętności posiada. To dobre ćwiczenie na rozgrzewkę, pobudzenie neuronów, ale też na przećwiczenie słownictwa związanego z hobby, umiejętnościami i danymi personalnymi (a to również temat egzaminacyjny!).

6. Karty postaci

Wykorzystaj wymyślone profile jako karty postaci (podobnie jak robi się to w grach RPG) i poproś uczniów o skompletowanie teamu marzeń na wyprawę np. na bezludną wyspę. Wymiany profili pomiędzy drużynami w pełni dozwolone, o ile tylko robią to w języku obcym! Gwarantuję ożywioną dyskusję!

7. CLIL

Fałszywe profile to ciekawy pomysł na wprowadzenie wątków biograficznych na Twoich zajęciach. Stwórzcie profile Elżbiety I, królowej Wiktorii, George’a Washingtona czy Winstona Churchilla.  Następnie korzystając z funkcji komentarzy możecie wstawić informacje o ich największych osiągnięciach i przełomowych momentach. Lekcja historii i angielskiego w jednym! Podobnie można wykorzystać profile znanych naukowców czy ludzi kultury!

8. Komentarze

Wykorzystaj sekcje komentarzy, aby uczynić profile jeszcze bardziej rzeczywistymi! Podziel uczniów na drużyny, zaproponuj kontrowersyjny temat i zachęć do dyskusji! Jak bardzo dynamicznie jesteście w stanie rozwinąć dany temat?

Dla kogo zajęcia z Fakebookiem?

* uczniowie starszych klas podstawówki i szkół średnich

* kursy nastawione na konwersacje

* znudzeni życiem i podręcznikami maruderów

* niemogący się od Facebooka oderwać

* dla tych, którzy nie radzą sobie z opowiadaniem o postaciach (lub o sobie)

* ogarniający (chociaż odrobinę) ten straszny świat komputerów

(Jeśli masz wrażenie, że ta lista wymienia zdecydowaną większość ludzkości powyżej 13 roku życia… to masz rację!)

A fikcyjny profil stworzony przeze mnie w ramach filmiku, który zamieszczam powyżej, możesz obejrzeć tu.

Mam nadzieję, że Ci się podobało! Jeśli tak, wpadaj częściej! Koniecznie wykorzystaj fakebookowe pomysły na swoich lekcjach! Jestem pewna, że Twoi uczniowie to docenią, a i ty będziesz się doskonale bawić, ucząc. Trzymaj się ciepło!

PS. Serdecznie przepraszam Michelle Obamę za wszystkie straszne i nieprawdziwe rzeczy, które wpisałam na jej profilu. Jestem pewna, że nie ma Andrzeja Dudy w znajomych na FB! Michelle, I’m a huge fan!

Chcesz dowiedzieć się więcej o tym kim jestem i co robię – przeczytaj więcej w zakładce O MNIE. Wpadnij też na mojego facebooka – tam zawsze znajdziesz najświeższe informacje!

Przeczytaj inne moje artykuły: