fbpx
plickers o co chodzi z tymi kwadracikami

Plickers – o co chodzi z tymi kwadracikami?

Ostatnio na moich mediach społecznościowych pojawiła się fotka ze szkolenia stacjonarnego z moimi lektorami, na której wszyscy trzymają karteczki z czarnymi, nieregularnymi kwadracikami. Od razu posypał się gąszcz pytań o to, czym te kwadraciaki są. Dlatego w dzisiejszym artykule opowiem wam o plickers – co to jest, jak tego używać w klasie i jak wkręcić w nie dzieciaki oraz waszych kolegów i koleżanki. Zaczynamy!

Czym jest plickers?

Plickers to system, który pozwala na tworzenie quizów, ankiet i mini testów. Mogłoby się wydawać, że to po prostu kolejne narzędzie do tworzenia własnych quizów, ale moim zdaniem to coś więcej. W moim słowniku jest to “nowy kahoot” i lektorzy, którym pokazałam to narzędzie podzielają mój zachwyt. Czym plickers różni się więc od chociażby wspomnianego kahoota? Otóż uczniowie nie potrzebują do gry własnych urządzeń, wystarczą im bowiem tylko te kartki z kwadracikami. 

Na czym polega plickers?

Procedura gry jest bardzo prosta. Każdy uczeń musi posiadać własną kartkę z kwadratem. kartki oznaczone są numerami porządkowymi, a każda ma również na bokach oznaczenie odpowiedzi A, B, C i D. Nauczyciel wyświetla na ekranie (komputera, na projektorze itp.) wcześniej przygotowane pytanie, a uczniowie podnoszą swoje karty plickers na wysokość twarzy, z wybraną odpowiedzią (A,B,C lub D) na górnej krawędzi. Nauczyciel skanuje odpowiedzi uczniów przy pomocy aplikacji (wygląda to jakby robił zdjęcie uczniom) i natychmiast otrzymuje informację, kto z uczniów poprawnie odpowiedział na pytanie. Wyniki mogą (ale nie muszą) również wyświetlać się na ekranie. Rozkosznie łatwe i praktyczne!

Jak stworzyć własny zestaw?

Do przeprowadzenia quizu z użyciem plickers potrzebujesz trzech rzeczy: założonego konta na platformie https://www.plickers.com/ (tu będziesz tworzyć swoje zestawy i organizować jej w klasy), aplikacji plickers na twoim telefonie lub tablecie (urządzeniu wyposażonym w aparat) oraz wydrukowanych kart plickers w ilości odpowiadającej liczbie Twoich uczniów. 

Żeby stworzyć swój pierwszy zestaw musisz zalogować się na platformie plickers (https://www.plickers.com/). Załóż darmowe konto. Jeśli masz wątpliwości, na końcu artykułu wyjaśnię Ci dlaczego nie warto zakładać konta płatnego, na razie mi zaufaj. Domyślnie plickers pokazuje Ci bibliotekę – kliknij “new set” i przejdź do tworzenia swojego pierwszego zestawu. Uwierz, to jest super proste! W nagłówku możesz nazwać odpowiednio swój set, a poniżej wpisać pytanie. Plickers umożliwia stworzenie trzech rodzajów pytań: testowego z odpowiedziami A,B,C i D; pytania typu True/False oraz pytania ankietowego, w którym system nie przydziela punktów, a jedynie zlicza odpowiedzi i przedstawia statystykę. Do pytania możesz również wkleić obrazek lub zdjęcie ze swojego komputera. Nie zapomnij zaznaczyć, która odpowiedź jest tą poprawną! Przy pomocy plusika w lewym górnym rogu możesz tworzyć kolejne pytania w danym zestawie!

plickers stwórz swój set

Uwaga! Darmowa wersja plickers umożliwia stworzenie setów składających się maksymalnie z 5 pytań. Ale nic się nie martw, to nie problem, czytaj dalej! 

Klasy w plickers

Kiedy twój set jest gotowy, możesz dodać go do utworzonej przez siebie wcześniej klasy. Warto to zrobić, tym bardziej, że każdy zestaw może być przypisany do więcej niż tylko jednej klasy. Klasy umożliwią Ci sprawne zarządzanie zestawami, ale też dopisanie imion uczniów, dzięki czemu plickers pokaże Ci spersonalizowane wyniki. Będziesz widzieć, że to Kasia, a nie Card7 odpowiedziała poprawnie na pytanie. Do klasy możesz dodać zestaw przy pomocy funkcji “add to queue”  w prawym górnym rogu.

Aplikacja plickers

Jeśli masz już gotowy swój pierwszy zestaw, ściągnij na swój telefon lub tablet aplikację plickers. Zaloguj się na te same dane, na które masz założone konto – wówczas będziesz mieć możliwość zarządzania grą z poziomu telefonu, a to bardzo wygodne! Apka jest bardzo prosta i instynktowna w obsłudze, miej ją w odwodzie w klasie, bo bez niej gra się nie uda.

Karty plickers

To chyba najprostszy etap przygotowań gry. Karty musisz po prostu ściągnąć i wydrukować. Jeśli chcesz, możesz je zalaminować. Pamiętaj tylko, że wtedy często pojawia się odbłysk, który może nieco utrudniać skanowanie odpowiedzi. Z drugiej strony laminowanie znacząco zwiększa trwałość materiałów, więc ja wybieram jednak laminowanie. Numery kart możesz na stałe przypisać do uczniów, albo za każdym razem wybierać losowe (wtedy uczniowie muszą wiedzieć jakim numerem w danej grze są). Karty do plickers możesz pobrać na przykład tu. 

karta plickers
Gramy!

Wszystko gotowe? No to zaczynamy! Rozdaj uczniom karty plickers. Jeśli wcześniej przypisałeś numery kart do konkretnych uczniów w ustawieniach klasy, upewnij się, że każdy otrzymał prawidłową kartę. Odpal grę na ekranie (komputera, projektora… tak aby uczniowie swobodnie widzieli pytania) i przygotuj swoją aplikację. Wyjaśnij uczniom, że odpowiadają za pomocą swoich kart, podnosząc je do góry z odpowiednią ścianką (A,B, C lub D) w górze. Kiedy uczniowie mają już swoje karty uniesione, w swojej aplikacji naciśnij przycisk kamery/nagrywania (kółko w dolnej części ekranu) i zeskanuj karty uczniów. Działa to tak, jakbyś próbował zrobić zdjęcie.

 Podczas skanowania zobaczysz na każdej karcie (na ekranie telefonu) zieloną lub czerwoną kropkę – to oznaczenie, czy odpowiedź jest poprawna, czy też nie. Nie zapomnij kliknąć na ekranie “show results”, aby uczniowie mogli zobaczyć jak im poszło. Z poziomu swojego telefonu możesz załadować kolejne pytanie, a także kolejny zestaw.

Jeśli zależy Ci na bardziej zaawansowanych statystykach, możesz się do nich dostać z poziomu platformy na komputerze np. po lekcji żeby sprawdzić, jak szło poszczególnym uczniom.

Tricki

Chcesz usprawnić pracę z plickers? Ok, mam kilka pomysłów na to, jak Ci pomóc.

  • uczniowie wklejają swoją kartę na okładce zeszytu

To prosty trick, dzięki któremu Twoi uczniowie ZAWSZE będą mieli swoją kartę pod ręką, a ty nie musisz pamiętać o ich przynoszeniu i rozdawaniu. Podczas gry podnoszą po prostu do góry zeszyt z wywiniętą okładką.

  • widzisz imię, schowaj kartę

Podczas gry imiona uczniów, których udało Ci się już zeskanować, pojawiają się w kolumnie z prawej strony. Angażuję uczniów w wypatrywanie, kiedy ich imię pojawi się na ekranie. Jest to dla nich sygnał, że już mam ich odpowiedź i mogą schować swoją kartę. 

  • nie gadamy kiedy gramy

To akurat u mnie uniwersalna zasada. Jest tu o tyle prościej, że literki na kartach plickers są bardzo małe, więc trudno jest ściągać odpowiedzi. Pomaga też poprzedni trick – wypatrywanie swojego imienia jest dość energochłonne, więc siłą rzeczy jest ciszej.

  • pochyl telefon, ogarnij więcej i szybciej

To trick dla Ciebie. Może to oczywiste, ale mnie zajęło kilka kolejek zorientowanie się, że jeśli pochylę telefon “poziomo” to za jednym zamachem jestem w stanie zeskanować jakieś dwa razy więcej kart. 

Zastosowanie plickers

Moja głowa pęka od możliwych ilości zastosowań, więc dzielę się kilkoma, które mam już przetestowane.

  • klasyczny test A,B,C,D

To po prostu klasyczna forma quizu. Znakomicie zastąpi Ci inne platformy, które w między czasie mogły się już uczniom znudzić. 

  • testy T/F

Do obrazków (czy to co widzisz na obrazku to słoń?) czy też do zdań (czy to zdanie jest poprawne czy nie?). W tej formie True oznaczone jest na karcie jako A, a False jako B. 

  • ankiety z sugestiami odpowiedzi

Możesz w ten sposób zapytać swoich uczniów o ich preferencje czy zrobić klasową ankietę, która będzie wstępem do większego projektu.

  • exit tickets

Sama idea biletów na wyjście to coś, w czym ostatnio jestem zakochana (i wciskam to na każdym szkoleniu). Exit tickets w formie ankiety plickers sprawdzi się rewelacyjnie. Możesz zadać pytanie o to, co było najfajniesze i które słówko było najtrudniejsze, a także w prosty sposób podsumować samopoczucie uczniów po zakończonej lekcji.

  • kartkóweczka

Tak, możesz z plickers zrobić prawdziwy test. Pamiętaj tylko by dopasować uczniów do numerów kart. Wszystkie odpowiedzi zapiszą Ci się w statystykach, do których masz dostęp z poziomu platformy.

Czy da się użyć plickers na lekcjach online?

Tak! Uważam jednak, że największą atrakcją korzystania z kart plickers jest sama czynność podnoszenia ich do góry – potwierdzają to moi lektorzy oraz uczniowie. Plickers daje możliwość pracy w systemie online oraz hybrydowym (na platformie jest stosowna instrukcja), jednak wtedy przypomina to już po prostu klasyczny quiz i jak dla mnie szkoda zachodu. Chyba, że… wasi uczniowie mają w domu własne karty plickers i podnoszą je do kamery, a wy je skanujecie. Przyznaję się bez bicia, że tej wersji nie wypróbowałam, ale nie widzę powodu, żeby miało nie wyjść.

Zalety korzystania z plickers

Jest ich całkiem sporo i nie wszystkie są oczywiste na pierwszy rzut oka. No to popatrzmy!

  • doskonale sprawdza się w dużych grupach

W plickers nie ma ograniczenia ilości uczniów, co oznacza, że znakomicie sprawdzą się nawet w dużych 30-40 osobowych grupach. Wyzwaniem może być skanowanie, ale przy odpowiednim ustawieniu uczniów i to jest ogarnialne.

  • łatwość tworzenia

Interface platformy jest przejrzysty i czytelny. Zestaw można stworzyć w kilkadziesiąt sekund i jest on natychmiast dostępny do gry. Nie ma problemu zaginionych linków i poszukiwań zestawów, wszystko znajdziesz w swojej bibliotece.

  • możliwość tworzenia klas

To cudownie ułatwia uczenie i planowanie zajęć. Wrzucasz sobie swoje zestawy do odpowiednich klas, a potem tylko odpalasz kolejne zestawy. Nie musisz za każdym razem przeklikiwać całej biblioteki. Dodatkowo w klasach przypisujesz uczniów do konkretnych kart, raz a dobrze!

  • łatwa obsługa

Wszystko obsługujesz z poziomu swojego telefonu. Jest to wygodne, bo możesz się wówczas w klasie swobodnie poruszać i nie jesteś przywiązany do komputera żeby przewijać pytania. Wygodniejsze niż się początkowo wydaje.

  • natychmiastowy wynik

Wyniki wyświetlają się natychmiast w twoim telefonie oraz na ekranie. Jeśli chcesz możesz je ukryć, albo pokazywać uczniom. Masz dostęp do rozbudowanych statystyk.

  • odejście od elektroniki

Super ważny argument dla mnie – w czasach przesytu elektroniką robimy coś “pomiędzy”. Quiz jest online, ale de facto uczniowie odpowiadają analogowo. I mamy pewność, że skupiają się na zajęciach i quizie, a nie na sprawdzaniu powiadomień.

Dlaczego uważam, że darmowe konto wystarczy

To proste! Wersja darmowa daje Ci wystarczające możliwości do stworzenia podstawowych quizów, a ich tworzenie jest bardzo proste. Płatne konto umożliwia Ci tworzenie zestawów bez limitu pytań (w darmowej wersji jest to 5), ale na darmowym koncie nie ma limitu w ilości zestawów jakie możesz stworzyć. Oznacza to, że możesz stworzyć quiz z 20 pytaniami podzielonymi na 4 zestawy. Przechodzenie między zestawami jest tak płynne, że twoi uczniowie nawet nie zauważą. W wersji płatnej możesz też korzystać z wbudowanej bazy zdjęć, co byłoby nawet fajne i usprawniałoby tworzenie quizów, ale… no nie za $9 miesięcznie. Załóż sobie darmowe konto i wykorzystaj je do cna! A jeśli poczujesz, że masz taką potrzebę, zawsze możesz swój pakiet upgradować.

No i jak? Podobają Ci się plickersy? Mam nadzieję, że wykorzystasz je w swojej klasie już w przyszłym tygodniu! Nie ma co czekać, pozwól swoim uczniom na radość quizów z kartami. Zobaczysz, że będą Ci wdzięczni! A i Twoja praca zyska nowy szlachetny rys! Powodzenia!

Przeczytaj inne moje artykuły:

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *